“Hát én immár kit válasszak?”

Ennek a cikknek a megírására az sarkallt bennünket, Egri Lillát és engem, hogy saját tapasztalatainkból táplálkozó információkat nyújtsunk arról a dilemmáról, hogy vajon kitől és miért jobb ATS®-t tanulni? Van-e lényegi különbség a FatChanceBellyDance (FCBD) tanárai által, illetve a Sister Studiók által tanított ATS® között?

Forrás: http://hastanc-oktatas.hu/tudasbazis/fatchancebellydance-kontra-sister-studios/

Mindenek előtt tegyük tisztába, hogy mi is az a Sister Studió és ki és hogyan válhat azzá?

A Sister Studió tulajdonképpen szinte úgy működik, mint egy franchise jogot elnyert szolgáltatás.  Nem minden vállalkozásnál ugyanazok az alkalmazottak, mégis a minőség ugyanolyan vagy hasonló.

Vitathatatlan tény, hogy az ATS ® megalkotója és miden ezzel kapcsolatos jog tulajdonosa a FCBD! Carolena Nericcio-Bohlam és az FCBD táncosai kezdték el először oktatni az ATS-t®, így nyilván ők rendelkeznek a legnagyobb tapasztalattal e téren. Ugyanakkor a Sister Studiók ATS® tanárai mind olyan táncosok, akik közvetlenül az FCBD-től tanultak és ott vizsgáztak. Az FCBD jóváhagyásával nyerték el a Sister Studió jogot. Az FCBD számára nagyon fontos a hitelesség és a stílushűség. Ezért a Sister Studiók is megbízhatóan tanítanak ATS®-t.

Ellene vagy mellette?

intensive Sveta Jamina Ghawazee

Intenzív Svetlanaval

Rendelkezünk tapasztalattal mind FCBD oktatók, mind pedig számos Sister Studio oktatási módszeréről. Amikor még a Jamina Ghawazee tagjaiként Joós Judittal elhatároztuk, hogy ATS®-t szeretnénk tanulni és keresgéltünk az oktatók között, végül egy Sister Studiora esett a választás (Svetlana Dvoretszkaja, Ujbaba Tribal, Moszkva) és nem csalódtunk. Bár nem közvetlenül a FCBD tanított, de Sveta precíz és szép stílusa mindenkit magával ragadott. Ezért bizton állítjuk, hogy a kérdés lényege nem abban rejlik, hogy vajon melyiktől tudunk megbízhatóbb tudást elsajátítani. Talán  inkább abban (rejlik), hogy Sveta tanácsához híven érdemes egy ATS tanárt kiválasztani, akinek a stílusa tetszik nekünk és az alapokat (Level 1 és 2)  tőle megtanulni. Aztán a további gyakorlás során már érdemes más oktatókhoz is kitekinteni és ellesni egy-két apró finomságot, amitől a tánctudásunk színesebbé válhat.

Az ATS®-en belüli eltérések

Minden ATS® tanár ugyanazokat a mozdulatokat tanítja és ugyanúgy, ahogy azt a „Teacher Trainingen” megtanulta Carolenától és Meghatól.  Adott mozdulatok esetében,

Mimi Fontanaval- New York, 2014.

Workshop Mimi Fontanaval

kisebb módosítások megengedettek abban, hogy hol és mennyi floreoval díszíti azt,  vagy milyen irányba teszi a lábát egy adott lépésnél, esetleg mennyire feszes a kartartása.

De még ha kicsit másképp is látjuk az óráján vagy a workshopján, az nem azt jelenti, hogy addig rosszul végeztük volna a mozdulatot.. A Sister Studiók tanárai általában úgy tanítanak az órákon és workshopokon is, ha előfordul bármilyen apró sajátosság, azt külön kiemelik. Pl. a mozdulatot a fatchance egy ismert módon táncolja, de ahogy a tanár tanítja az egy árnyalatnyival különbözik, akkor arra felhívja a figyelmet. Azt pedig jó tudni, hogy a Sister Studiók tanárai mindig konzultálnak Carolenával. És a mozdulat attól még „pure” ATS® marad, hogy a lábát nem előre, hanem hátra teszi le (persze ez is mindig a mozdulattól függ). Ezek olyan apró változtatások, melyek a közös táncot, az egymásra hangolódást nem zavarják. A tréningen Carolenaval mindig tisztázzák azt is, hogy melyek az elfogadható eltérések.

Jen Nolan

Jen Nolan- Tamarind Tribal

Úgy gondoljuk, hogy azért sem jelenthetjük ki, hogy az egyedüli üdvözítő út az, ha közvetlenül az FCBD-től tanulunk, mert van néhány olyan Sister Studio, amelynek már számos megálmodott mozdulatát hagyta jóvá Carolena, és azok beépülhettek az ATS® hivatalosan elfogadott mozdulatai közé. Ilyen például a Strong Arm (Tamarind Tribal) vagy a Loco Camel (Ghawazi Caravan) és az utolsó FatChance DVD többi mozdulata is.

Ezeket a mozdulatokat maguk a megálmodóik mutatják be az FCBD által kiadott oktató DVD-ken és bizony kicsit másként, mint ahogy azt később az FCBD táncolja. Mégis mindkettő „pure” ATS®!

A testi adottságok hatása

A mozdulatok teljes azonossága az  tanárok/táncosok fiziológiai adottságainak függvénye. Ez nem is csoda, hiszen senki sem tud magának hosszabb lábakat, szélesebb hátat, hajlékonyabb derekat varázsolni (persze bizonyos határokon belül ez utóbbi gyakorlással javítható). De az ATS® éppen attól szép, hogy tiszteletben tartva ennek a stílusnak az alapelveit, elfogadja a testi adottságok különbözőségeit is. Lehetővé teszi, hogy eltérő anyanyelvű, nemzetiségű, előképzettségű ATS® táncosok a világ bármely pontján ha összetalálkoznak, a különbözőségeket áthidalva tudjanak együtt táncolni.

Akkor mi lehet a megoldás?

keep-calm-and-shimmy-onFogadjuk el, hogy annak ellenére, hogy az ATS® gyökere a FCBD, a Sister Studiók tanárai is tiszta ATS®-t tanítanak nekünk. Bízzunk abban, hogy az, aki végigcsinálta a vizsgát Carolenával és Meghaval, az pontosan tudja a mozdulatokat, és azt is tudja, hogy hogyan kell ATS® szerint megtanítani azokat. Próbáljunk ki több Sister Studiót is, amennyiben lehetőségünk van rá. Ha nincsen vizsgázott ATS® tanár a közelünkben, olyan törzsi hastánctanárt válasszunk, aki minimum az ATS®  klasszikus- és modern alapmozdulataival tisztában van! 

Ehhez a témához kapcsolódó következő cikkünk az ATS® magyarországi helyzetéről fog szólni, nem sokára olvashatjátok!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.